fredag, januari 12, 2007

Adde 2006


En sammanfattning av 2006 med lite kommentarer.

Årets danslåt: Ame "Rej". Ok, alla nageltuggande kalenderbitare, den kom 2005 men det var i år den blev stor. "Trädkramartechno" döptes det till i Differentkretsar. Skogsmulle gick också bra.

Årets allsång: Gui Boratto "Like You" Supermayer Remix. Technodansgolvens Boten Anna.

Årets album The Knife "Silent Shout" Olof är en av Sveriges intressantaste producenter och Karin har man ju tyckt varit tuff sedan man såg Honey Is Cool på Blekingska.

Årets rocklåt: Gossip "Standing In The Way Of Control" Sångerskan i Gossip har fan så mycket mer själ än många så kallade själfulla sångare.

Årets hiphop: I år har jag verkligen inte lyssnat mycket på hiphop. Vet faktiskt inte varför. Men varje gång de har spelat Snook på radion har jag skruvat upp. Inte för att jag tycker att de är bäst utan därför att det var jag som satte ihop deras skivkontrakt med Playground. Varje gång jag hör dem tänker jag på om royaltysatserna blev rätt.

Årets konsert: The Knife på Sónar. Konserterna i Sverige var egentligen bättre på flera sätt men när man stod där i Barcelona så var man stolt som tusan.

Årets klubbkväll: Michael Mayer på Culturebox 20 juli. Sjukt varmt. Mayer var överraskande underhållande som dj. Han spelade blandat men framförallt: inget hetsmixande. Missa honom inte på Oh, Baby I Like Raw Fish-ettårsfest!

Årets klubblokal: Culturebox. Alla lokaler i Malmö får ursäkta men mest intressant i år har nog ändå Culturebox varit. Kanske inte bäst ljud, ljus eller bar. Men när man kommer dit känns det annorlunda och bra. Kanske beror det på att man får röka eller att de har en automat där man kan köpa öl. Eller så beror det på Kenneth, aka Ned Flanders, har en vision om vad för musik som ska spelas på stället. Undrar hur de har råd att ta dit alla artister?

Årets klubb: Nitsa.

Årets "genre" som jag börjat säga utan att vara ironisk: Deephouse. 2005 var det "trance". Likheterna mellan minimaltechno och deephouse är flera, lyssna bara på Cassys Panoramabar-mixskiva. 2007 blir det säkert "psykedelisk deeptrance",typ.

Årets ord som använt för att beskriva techno: Romantisk. Som i "Fairmont gör romantisk techno..."

Årets hype: Dubstep. Inte så insatt men det luktar lite triphop.

Årets hype som jag inte gick på: Baltimore Club. Lite väl mycket dampstep.

Årets skämt: Moderaterna-Sveriges nya arbetarparti. Motsägelse i sig själv.Hade varit skoj om det inte varit så att de vann. Om det är en arbetarregering som försämrar a-kassan något otroligt, som lägger ner arbetslivsinstitutet, som nallar på arbetsrätten och som stryper pengarna til ams så undrar jag hur en regering som företräder arbetgivarna och kapitalet skulle agera.

Årets tröstlöst: Att jobba som byråkrat. Det papperlösa samhället. Ha!

/a3

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fin lista, fin blogg! Dessutom alltid kul att läsa när välkammade medelklasskillar försöker klä sig i politiska underdog-assecoarer. Känns väl skönast så antar jag.

1:33 em  
Anonymous Anonym said...

Ett problem Nils! Jag är inte medelklass och jag har helskägg.
Det skönaste hade givetvis varit att vara född medelklass, hade nog underlättat en del. Men det kanske du kan svara på?

Angående arbetarregering så arbetar jag på en fackförening och har med arbetslösa att göra varje dag. Tror mig därför veta vad den nya "arbetarregeringens" politik innebär.

6:47 em  

Skicka en kommentar

<< Home