torsdag, november 16, 2006

Nurave vs Dårave- vilket är vilket?


Imorgon fredag spelar bandet Klaxons på Vega i Byen. Bandet är en del av den sk Nu-ravescenen (har även sett stavningarna Newrave & Neurave) vilket måste sägas vara en stor hype just nu, läs mer bla här och här. I Byen på lördagen är det sedan Berlin Connection Special med bla Sascha Funke, Pole och Barbara Preisinger på Culture-Box. Vissa skulle nog säga att Nu-rave (se namnet) är da new shit och att den musiken som kommer att spelas på Culture-Box är da old shit. Musikaliskt och visuellt verkar, av det jag hört samt läst, Nu-rave vara en blandning av mer kommersiell 90-talsravetechno och indiedansrock. Nytt? Sascha Funke har en intervju, som den andre DifferentAndreas gjorde, sagt att när han spelar skivor utanför Berlin tar med lite äldre grejer, dvs 2-3 månader gamla låtar! Man kan ju diskutera om allt han spelar är nyskapande men det han spelar försöker ivarjefall låta nytt.Gammalt? Fredagen kommer nog vara bäst rent partymässigt men lördagen kommer nog vara bäst musikaliskt. Hursomhelst kommer där vara nerrökta danskar på båda tillställningarna.Jag sticker nog på lördagen men jag är ju å andra sidan mer Berlinromantiker än anglofil.

/A3

1 Comments:

Blogger martin said...

gamla låtar är skiten... jag gillar klaxons också (vissa låtar) men trist att jag hör om allt sånt här i kph typ för sent. missade såklart rob acid också... pengar till robotnick har jagi nte heller. KUK!

xx bauri

11:09 em  

Skicka en kommentar

<< Home