onsdag, november 08, 2006

Dokumentär


Gårdagen spenderades bla på museét Lousiana. När jag gick omkring där och kände mig så där härligt småborgerlig, tillsammans med en massa pensionärer, kom jag att tänka på dokumentären Techno: Lost In Bass som jag såg för några år sedan. En del av dokumentären är inspelad på en fest just på Lousiana 1996. Artisterna som interjuas känns inte så relevanta idag, de kan nog sorteras in under facket legendarer. En scen som dock fastnat är när den där tokroliga ,och enligt min mening grymt överskattade, Matthew Herbert spelar live i parken utanför museét. Sin vana trogen samplar han han massa med ljud live och bygger låtar ut av det. Under konserten ger han några stenar till några entusiastiska småbarn, de kan max vara 5 år, och låtar dem slå dem mot ett järnrör och sedan samplar han ljuden. Väldigt gulligt! De kidsen torde vara i 15 års-ålden idag och om de inte sitter framför en laptop och gör skum electronica idag så vet jag inte vilka som gör det.

Som en händelse damp det precis ner ett ex av The Knifes "Silent Shout- an audiovisual experience" i brevlådan. Trots att jag är så pass cool att jag sett The Knife live två gånger i år ska den bli intressant att se på. Dock måste jag tyckat att det rent generaellt saknas bra dokumentärer om modern dansmusik. Kan inte någon ta tag i det?

Åhh ikväll är det Junior Boys på Inkonst. Inte missa!

Gött med semester.

/Adde

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

http://www.myspace.com/grimestep

5:09 em  
Anonymous Anonym said...

Du verkar ju ha det lyxigt värre.
Hur som - Det är en snubbe som är på gång med en dokumentär som tar upp just modern dansmusik. Har en tillfällig minneslucka ang. namn...såg ett 20 minutersklipp och det verkade mycket lovande. Han hade mer fokus på elektronisk musik än vad de andra dokumentärer har haft tidigare. Jag lovar att plocka med den till Möllan och köra på storbildsskärm i vinter.

6:16 em  

Skicka en kommentar

<< Home