tisdag, juli 11, 2006

Vad är dubstep?


För ett par månader sedan hade den tyska tidningen De:bug en special om dubstep. Jag förstod inte mycket av det, men de talade om grimens mörka lillebror. Grime är stort i Berlin, omkring fem regelbundna klubbar och alla som är ett namn har besökt staden. Men för mig är dubstep mer intressant. Förmodligen för att det är lugnare och för att jag svimmade på toaletten när jag skulle se Roll Deep Crew, dåliga minnen. Det jag ofta finner jobbigt i grime känns långt borta när jag lyssnar på Burials självbetitlade album utgivet för ett par månader sedan på Hyperdub. Istället för att vara energiskt och enerverande så är dubstep mörkt och spöklikt. Det rör sig sakta framåt, lunkar monotont och avspänt. Som en lång ensam promenad. Eller som en nattbuss på väg från Londons regniga centrum ut i periferin. Långsamt och inte särskilt hoppfullt, men ändå så vackert. Klyschigt men sant. Allt på albumet skapar samma suggestiva känsla och jag känner att dubstep nog är mer för mig. Särskilt också efter att ha sett den smått otäcka videon till Kode9:s ”9 Samurai”.

Culture Box i Köpenhamn kör dubstep-party 13 juli med Skream och Chef från Rinse FM

Andreas Nilsson

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Skönt att du har hittat hem, burials album e verkligen skit bra! Men dissa inte grimen så hårt, det enerverande du talar om är bara en följd effect av Lethal B's POW. Alla ville göra bangers efter det. Kolla istället in Plastician's Japan, eller DJ Wonders Voodoo People edit, riktigt bra grime utan rap men med flow.
Ser fram emot helgen här med N-type, Skream och the Mitchell brothers. Och kolla in nästa Leo & Leo med Jens för där blir det dubstep special.

5:02 em  
Anonymous Anonym said...

Vad kul att du antligen farstatt vad musik ar ;)
Kolla in D1, helt otroligt bra producent. Kan ge dig dygnsvis med dubstep-sets som jag spelat in ifall du vill.

Tack for tipset att Kode9 lagt upp en video till 9 Samurai, lite val neo-cybergotisk stil, men anda skoj.

Hoppas att du trivs i trojan. Peace. Micke

3:34 em  
Anonymous Anonym said...

alltsa inte set jag sjalv spelat, mest fran rinse...

3:34 em  
Anonymous Anonym said...

micke, tror att du blandar ihop andreas n och w. men jag gissar att tröjan sitter fint på adde. ska kolla upp d1

5:49 em  
Anonymous Anonym said...

best regards, nice info » » »

11:51 em  

Skicka en kommentar

<< Home