tisdag, oktober 02, 2007

Modeselektor revisited


För lite mer än två år sedan hade jag nöjet att träffa karismatiska Modeselektor i deras studio i Berlin när de precis hade släppt sitt debutalbum Hello Mom! på BPitch Control. Den här intervjun publicerades då i en lite annan version i tidningen Zero. Med anledning av deras livespelning på lördag i Malmö slänger vi upp den här också. Modeselektor spelade faktiskt i Malmö redan i januari 2005. Den gången på gamla Inkonst.

– Modeselektor är roliga killar, säger deras skivbolagskollega Sascha Funke till mig dagen innan jag ska träffa dem.

Och visst, de är glada och trevliga, Gernot Bronsert och Sebastian Szary pratar på. Framför allt Gernot håller många och långa monologer. Men samtidigt verkar de vara lite trötta på att beskrivas som ”de där skojiga killarna”.
– Tidningen Vice ville att vi skulle skriva för dem nu när det kommit en tysk utgåva, berättar Szary.
– Men det var tydligt att vi endast var tillfrågade för att vi är kända för att vara galna och roliga, fyller Gernot i.

Legendariska fester på numera nedlagda WMF Club i Berlin har gett dem ett kultrykte. Modeselektor tömde de andra dansgolven och ringlande danståg sökte sig till deras. En kväll avslutades med att alla gäster krossade sina glas mot golvet.
– Det är fantastiskt att spela i Berlin. Här har vi våra vänner och fans, ler Szary. Frankrike är också bra. Där är vi också populära, fråga mig inte varför.

Föredrar ni att dj:a eller att spela live?
– Det är mer intensivt att spela live. Och vi improviserar mycket, börjar Szary...
– ... framför allt i slutet av låtarna, fortsätter Gernot. När vi dj:ar hela natten på WMF behöver vi åtta väskor med skivor, det är ganska jobbigt.

Modeselektors musik spänner över de flesta moderna dansgenrer; techno och electro, grime och ragga. Allt i en salig och lätt förvirrande blandning. Gäster på deras skivor är bland andra Paul St. Hilaire, Thom Yorke och Puppetmastaz. De har blivit remixade av favoriter som 2000 And One, Dabrye och Sleeparchive.

Hur arbetar ni tillsammans?
– Vi utbyter idéer. För det mesta kommer mina hemma i köket, säger Szary.
– Sebastian har alltid väldigt bra idéer, berömmer Gernot. Han börjar arbeta med dem, för att sedan ge dem till mig så att jag kan rama in allt och ge struktur till idéerna. Jag brukar också lägga basen. Om jag har en idé så ger jag den till Sebastian så att han kan strö lite salt och peppar över den.

Och är det något Modeselektor är kända för, så är det abstrakt musik med vilda rytmer. Ibland spelar de enbart noise under sina konserter.
– Journalister nämner ofta skivbolaget Warp när de ska jämföra oss med något. Det är egentligen inte en jättebra liknelse, menar Szary. Visst gillar vi en del av deras musik...
– ... men vi tycker än mer om Blonde Redhead och Snoop Doggy Dogg, fyller Gernot i. Jag vill inte att vår musik ska vara alltför abstrakt. Istället ska den ha soul. Fast inte som James Brown eller Mary J. Blige. Hur uttalar man ”Blige” förresten?

Är ni musiknördar när det kommer till synthar och andra instrument?
– Vi pratar om gamla synthar, men vi använder inte dem, skrattar Gernot.

Därefter droppar de namnen på alla synthar de använder på Hello Mom!. Spår för spår. Och jag tappar ganska snart tråden.

Modeselektor är relativt aktuella med sitt andra album Happy Birthday!, även det på BPitch Control.

Andreas Nilsson