torsdag, september 27, 2007

En hyllning till Hard Wax


Pratar man med Peter Kuschnereit, som även kallar sig Substance, förstår man att skivbutiken Hard Wax har spelat stor roll för honom och hans musikskapande. Så pass stor roll att han representerar den när han spelar live. Och Hard Wax i Berlin är kanske den enda butiken som känns självklar i ett sådant här sammanhang. Butiken har sedan sent 80-tal ägts av Mark Ernestus, ena halvan av legendariska duon Basic Channel som varit fanbärare av dubbig techno, och har länge varit kulturbrobyggare mellan Berlin och Detroit. Och den förser ständigt Europa med den hårdaste technon, tyngsta dubsteppen och finaste reggaen. Och bara här är steget så naturligt mellan just technon och reggaen. Det finns inget utrymme för ifrågasättande.

- 1991 började jag arbeta på Hard Wax, säger Peter. Och arbetet där hjälper mig verkligen att sålla i dagens musikutbud. Jag gillar technoscenen idag men det kan vara svårt att skilja på alla genrer och subgenrer och att hitta det bra i det stora utbudet.

Vad har kontakten med Basic Channel betytt för dig?

- Genom mitt arbete på Hard Wax har jag alltid haft möjligheten att lyssna på de senaste släppen och prata musik med Mark och Moritz von Oswald, andra halvan av Basic Channel. Deras musik finns alltid i mina tankar.

Peter Kuschnereit föddes 1970 i Västberlin och han har alltid bott i stadsdelen Kreuzberg där även Hard Wax ligger. Vana Berlinbesökare förknippar förmodligen stadsdelen med den stora majoriteten turkar som på senare år blandats upp med mer privilegierade invandrare från konstvärlden. Det sena 80-talets acid house-våg, Inner Citys ”Big Fun” och anställningen på Hard Wax ledde Peter in på technon.

Men inte bara Hard Wax står inom parantes efter Substance namn. Förutom att skryta med Basic Channel och systeretiketten Chain Reaction kunde man från och med förra året även se ett nytt skivbolagsnamn där: Scion Versions. Bolaget startade Peter tillsammans med René Löve, även känd som Vainqueur.

- Jag och René har spelat live tillsammans sedan 1996 men vi har aldrig släppt något av detta material. Det är det som är vårt mål med Scion Versions. Samtidigt ville jag starta ett bolag där vi kunde ha full kontroll och när Hard Wax mer och mer började fokusera på distribution så var det möjligt för oss.

Tre singlar har släppts på Scion Versions. Två med Substance & Vainqueur och en med remixer av Sleeparchive och British Murder Boys. En fjärde med initiativtagarna är på gång. Musiken är monoton och dov, ofta målad i blå nyanser. Vissa forumkommentarer har antytt att det knappt är någon skillnad på sida a och b. Och titlarna på andra släppet, ”Reverberate” och ”Reverberation”, antyder också en viss likhet. Samtidigt så är det just den här släktskapen och monotonin som gör deras musik så tilldragande. Man sugs in och glömmer omvärlden. Och därefter framträder rörelsen.

- Det är ett livslångt uppdrag att kombinera sakerna omkring mig med mitt humör och min vision för att skapa musik. Om min musik sedan innehåller en särskild känsla är jag mer än glad.

(Substance spelar live på Kontra-Musik på lördag. Missa inte.)

Andreas Nilsson