tisdag, september 18, 2007

Svartvit


Att teoretisera alltför mycket om, och kring ,dansmusik är fel då dansmusik någonstans handlar om att slå klackarna i taket och ha skoj. Men om man ändå ska teoretisera litegrann så känns 2007 som året då "svart" och vit" dansmusik, och då framförallt den mer elektroniska dansmusiken, närmade sig varandra igen. Med "svart" menar jag house och techno med afroamerikansk influenser och med "vit" det mer kliniska minimala europeiska soundet. Visst man kan tjata om att Derrick May och gänget var influerade av Kraftwerk som i sin tur var influerade av afroamerikansk musik som sin tur är influerad av bla bla bla men ni fattar vad min utgångspunkt är va?

Självklart har rörelsen sitt center i mellaneuropeiska länder som Tyskland och Holland där producenter sedan år tillbaka gör house/techno som låter lite "svartare"(eller "gammeldags" om man vill) men med ett modernt europeiskt sound. Kanske man kan säga att de gått tillbaka lite till rötterna, vad vet jag, eller att de tröttnat på all dålig electrohouse och minimaltechno, men det är musik med lite mer själ, dock inte själ som i en wailande housediva, och typ värme. För i år är det så att technodjs som Ellen Allien spelar Dennis Ferrer och Jerome Sydenham-låtar tillsammans med nya släpp ifrån Mobilee som i sin tur låter som deephouse.

En dj/producent som jag tjatat om på den här bloggen är Shinedoe. Med afrikanska rötter men född och uppvuxen i europa känns det som att hon är sinnebilden av just det närmandet mellan svart och vit (hmm blir inte det grått förresten?) som jag nu varit pretto om. Hursomhelst, för ca en vecka sedan släpptes Shinedoes mixcd för klubben/bolaget Fuse. Här mixas Minilogue ihop med Harry Romero, Substance & Vainquer med Ron Trent. Har ärligt talat inte hört den här mixcdn men på pappret ser det väldigt intressant ut.

Och emot invändningen att de där djsarna och producenterna börjar bli gamla och inte pallar med hetsig musik kan man säga att en sådan producent som Argy är 20 bast och hans låt 1985 ,som har blivit remixad av Jerome Sydenham, är ett typexempel på svartvit.

Som Argy själv skriver på sin myspace:
"My main background is U.S house but since most of them lost the plot and became Puertorican pop stars, i like to focus on the future and produce a modern club sound which blends all styles that interest me but at the same time keeping it deep and serious..."

/Adde

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag håller med dig. Det ska bli intressant att se vad framtiden bjuder på. Jag personligen har aldrig känt mig hemma med mycket av den musik som kommit ut på sistone.

4:34 em  
Anonymous Anonym said...

Din analys av 2007 känns mitt i prick om dansmusik vore större i Sverige skulle den tryckts i en tidningen. Tror tillbakablickandet håller i sig. Soul, house och disco influenser (90-tal all over) tror jag kommer att prägla även 2008 om jag får gissa. Bäst av allt tycker jag är att vi sluppit höra indiekidsen började dansa till techno (kan kombineras på flera sätt ordet indie är det centrala).
Summa. Väl skrivet innebar trevlig läsning och en längtan hem till skivspelarna

8:51 em  

Skicka en kommentar

<< Home