torsdag, april 26, 2007

Detroitkonst


Det senaste året har västvärldens konstdebatt mycket handlat om kinesisk konst, och till viss del även rysk. Inte sällan har det också mest handlat om hur stora summor som konsten köps upp för. Jag har irriterat mig lite på att kritiken och debatten inte har rört kvaliteten så mycket.

Men nu ska jag göra detsamma inom technon. Idag släpps Deep Chords album ”Vantage Isle”. Deep Chord är Rod Modell och Mike Schommer, och kan ses som Detroits svar på Basic Channel. Mycket mer behöver ni inte veta för att förstå hur det låter. Ibland kanske BC har släppt ifrån sig lite drivigare musik men annars så är det i stort sett detsamma och självklart riktigt bra. ”Vantage Isle” kommer att bli ett samlarobjekt så därför har jag redan förhandsbeställt två ex. Kalla mig lättpåverkad och beroende. Men om ett halvår vet ni var ni kan vända er om ni vill ha tag på ett ex. Fast det blir inte billigt.

Andreas Nilsson