måndag, maj 29, 2006

Jesse Somfay

I höstas, och för all del fortfarande, fick kanadensaren Jesse Somfay mig att stirra in i väggen i nästan 13 minuter. Det händer nästan varje gång jag lyssnar på hans låt ”For a Brief Moment, I was There”; ett långt ljudlandskap som man, om man vill, också kan dansa till en tidig morgon. Låten består av skärande ljud och en bred bas som nästan låter sprucken.

Drömskt, välbalanserat och vackert är adjektiv jag associerar till varje gång jag hör 20-åriga Somfay. Nu senast har det varit hans bidrag till Traums samling Interkontinental 5, ”Fabergé”, och hans släpp på Archipel, ”A Closing Out of the Sky”.
Ett par korta frågor gav längre svar som lite förstärkte mina misstankar om att Jesse Somfay funderar en del.

En skivbutik i Sverige kallade din musik för ”musik för emotionella”, jag tänker på romantik.

- Det är en rolig beskrivning. Personligen tänker jag inte att min musik är för romantiker mer än för någon annan. Om du tänker på romantisk ur en filosofisk synvinkel kanske man kan säga att den är romantisk. Musiken är vild, stor och innehåller mycket som är drömskt och mystiskt. Men om romantiska personer tycker om min musik är ju det bara cool. Ju fler glada människor desto bättre.

Har du ett särskilt syfte med din musik?

- Den enda avsikten jag har med min musik är att göra sådant som jag gillar. Musiken ska vara öppen, kreativ och inspirerande. Jag tycker om att se hur andra reagerar på den. Jag vill att lyssnaren ska tas över av min musik, de ska bli ett med musiken och utifrån det skapa deras egna historier och upplevelser. Det är det som är det stora med musik, att alla upplever den aningen olika. Det är ett universellt språk som alla förstår, samtidigt som det är olika för alla.

Vad vill du säga med dina ofta långa låttitlar? Är de ett substitut för sångtexter?

- Jag tycker mest att de ser och låter bra när jag skriver dem. De har ju sina egna små innebörder för mig, men dessa kommer ofta efter att titeln är skriven tillräckligt intressant. Men titlarna kan inte ersätta texter, de är endast en del av paketet som lyssnaren kan ta vad de vill ifrån. Jag har också på senare tid börjat skriva korta titlar, det ska inte kännas som att man läser en bok. En dag vill jag också skriva mina egna texter och ha sång på mina låtar, även min egen röst. Många artister som vill verka ”underground” undviker ofta sång men jag bryr mig inte så mycket. Om jag gillar det så gör jag det.

På din webbsida skriver du mycket om öppenhet inför konsten. Hur skulle du definiera detta och tror du att det är möjligt att se ett sådant förhållande i en artists arbete?

- Öppenhet definierar jag som en vilja att släppa på vissa gillande och ogillande och istället ge saker en chans. Det gäller att gräva lite och när man väl hittat vad man gillar så ska man fokusera sin energi på det istället för på det som inte gillas. Jag uppskattar sökandet efter något nytt och spännande och varje gång jag hittar något jag gillar tar jag det till mig och fortsätter söka efter mer. Jag tror att man kan se detta i artisters arbete, särskilt på senare tid. Många släpper på inställningen om vad som är bra eller dålig musik och istället gör den musik som representerar vad de gillar och tycker om. Det är också på detta sätt jag vill göra saker.

Ovanstående förutsätter att du är helt fri i din kreativa process. Är du det, eller märker du av tryck från andra?

- Jag ska vara ärlig och säga att ibland är det påtryckningar från andra. Ibland kräver skivbolag saker från en men jag har lärt mig att hantera det. Jag är inte den som tvingas in i något, jag är ganska envis. Med andra ord är jag helt fri i den kreativa processen men om jag tycker att några förslag verkar värda att undersöka så gör jag det. Men på mitt eget sätt. Min musik måste komma från hjärtat och om skivbolaget gillar det så är det bra, om inte så är det deras val. Kreativiteten kan inte förpackas eller ramas in. Den måste vara helt fri. Ibland kan små regler hjälpa men i slutänden kan du också bryta dessa. Jag upplever konst som något mjukt och det är inte meningen att det ska vara strikt.

På din webbsida och blogg skriver du även en del om att bryta ner barriärer. Syftar du endast på musik eller också på andra kulturformer och på samhället i övrigt?

- För det mesta syftar jag på musik när jag talar om att bryta ner gränser. Men jag skulle absolut vilja se att gränser bröts även inom andra kulturformer. När det gäller samhället i stort så vore en ökad acceptans inför varandra underbart, men som allting annat så kräver det arbete. Människor är ofta lata och gör ofta inte tillräckligt för att acceptera nya saker. Men det går inte sällan bra för dem som tar risken och anstränger sig för att vara öppna. Det finns fler möjligheter för dem som är öppensinnade.

För tillfället jobbar Jesse Somfay på ett otal remixer, bland annat för Ooze (soloprojekt från Sebastian Mullaert i Son Kite), Vicknoise och Stuart McKeown. Nyligen släpptes också egna singeln "Flight of Disposition" på Budenzauber och senare i år kommer även "Jewelsweet Grove" på Hermano. I oktober väntar en europaturné som förmodligen kommer att innefatta Tyskland, Spanien och Frankrike.

Andreas Nilsson

lördag, maj 27, 2006

The Knife-nästsista inlägget om Sónar


Japp, Vir, Georgia och de andra på Sónar läser den här bloggen.
The Knife spelar på torsdagen.

Andreas Wendén

torsdag, maj 25, 2006

Bailando-Sónar 2006 (uppdaterad 10/6)


Holatronix!

Här är lite tips om klubbar och fester i Barcelona som sker under samma vecka som Sónar.Infon har jag hämtat på Clubbingspain och diverse skivbolags, artisters och djs hemsidor & myspacesidor. Tips som är kursiverade är uppdateringar.

Strandfesterna, som är gratis, hålls på en del av stranden i Barcelona som heter Platja De La MarBella. Jag tror man tar gula linjen och hoppar av vid Selva de Mar.

Tisdag 13 juni:

Moog: Ost & Kjex vs Robin (live) mfl.

Onsdag 14 juni:

City Hall: Animal Pop Rock Club meet Le Garage:Ascii.Disko + Codec & Flexor (live) mfl.
Fellini: Beat Connection:Transparent Sound + Radio Slave + Rob Mello mfl.
Razzmatazz: This is hardcore 1/4:Vitalic (live)+ The Hacker + Oxia mfl.
Fonfone:Disko Blitzkrieg:Vincenzo + Emil Greck feat Rune Lindbäck
Raum:Spielraum'06: Suxul Showcase:Dj Rolando + Ame mfl.



Torsdag 15 juni:

Nitsa:Swedish Focus: Jesper Dahlbäck + John Dahlbäck + Zoo Brazil +Coolof + Tomas Andersson (live) mfl.
Nitsa 2:Swedish Focus:Eric Prydz + Steve Angello + Sebastian Ingrosso
City Hall:Tronic Treatment:Christian Smith
Fellini: Matthias Schaffhauser
Fonfone: Eyeball Go Green: Chicken Lips (live)+ Stevie Kotey + Padded Cell mfl.
La Terrazza: Soma Records Party:Slam + Silicone Soul + Alex Smoke mfl.
Macarena Club: Galaktika Records & Moon Harbour Presents: Luna City Expess + Matthias Tanzmann mfl.
Moog:Tresor Party:Steve Rachmad mfl.
Raum:Mobilee Records Sónar Showcase: Patrick Chardonnet (live) + Anja Schneider mfl.
Razzmatazz:This Is Hardcore 2/4:2manydjs + James Holden + Fairmont (live)+ Sleeparchive (live) +Felix Da Housecat mfl.
Zentraus:Persona Records Showcase: Stewart Walker (live) mfl.
Vice vs Ed Banger Records: Uffie + Feadz + Justice + Busy P mfl.
Chiringuito La Nueva Ola:Spielraum'06 beachparty:Ripperton + Lee Van Dowski mfl
Chiringuito Mochima:Summer Of Loving It beachparty (1/4):Ame + Jef K mfl
City Hall:Club 4:Adam Beyer + Christian Smith + Marco Carola mfl



Fredag 16 juni:

Nitsa:Kompakt: Michael Mayer + Superpitcher + The Modernist (live) mfl.
Nitsa 2:Freude Am Tanzen:Wighnomy Brothers + Krause Duo mfl.
Catwalk:Defected In The House:Copyright mfl.
Fellini:Out Of Orbit Night:Martinez mfl.
La Paloma: Kill The Dj:Ivan Smagghe + Chloe + Jennifer Cardini mfl.

OBS!! Kill The Dj-festen har jag sett två olika datum för. På deras hemsida har jag sett den 16 juni men på bla Jennifer Cardinis hemsida står det den 17 juni. Det verkar också konstigt att följande fest hålls på samma ställe samma dag: La Paloma:Noche Playhouse:Ata + Roman Flügel + Heiko MSO.

La Terrazza:Poker Flat Records Party: Steve Bug + Martin Landsky (live) + Guido Schneider (live) mfl.
Razzmatazz:this Is Hardcore 3/4:Dj Yoda + Ellen Allien + Black Strobe (live) + James Murphy + Juan Maclean + Jo Jo De freq + Rex The Dog mfl.
BPitch Control beachparty:Kiki + Sascha Funke mfl.
Chiringuito Mochima:Summer Of Loving It beachparty(2/4):Funk D'Void + Scarlett Etienne + Leben Ist Kein Konzept (live)mfl
Fonfone:Classic Records:Rob Mello + Freddy Love

Lördag 17 juni:

Nitsa:BPitch Control: Ellen Allien & Apparat (live) + Paul Kalkbrenner (live)+ Kiki mfl.
Beach Party with Out Of Orbit, Moon Harbour & Galaktika Records: Martinez + Matthias Tanzmann + Moe mfl.
La Terrazza:Cocoon Party:Sven Väth mfl.
Moog:Screw U:Drama Society + Matias Aguayo + Kate Wax (live) mfl.
Razzmatazz:This Is Hardcore 4/4:M.A.N.D.Y. + Booka Shade (live) + Dj T + Four Tet + Jimmy Edgar + Ewan Pearson mfl.
Chiringuito Mochima:Summer Of Loving It beachparty (3/4):Dj Rolando mfl
Fellini:Gigolo night:Abe Duque + Kiko + Richard Bartz mfl

Söndag 18 juni:

Nitsa:Gigolo Night: Dj Hell + David Caretta (live) mfl.
City Hall: M_nus Showcase:Magda + Marc Houle +Troy Pierce mfl.
La Paloma:K7:Swayzak + Voom Voom
Raum:Wagon Repair / Cynosure / Balkon Sonar Showcase:Matthew Johnson (live)+ Bucci (live) + Konrad Black (live) + Audio Werner (live)
Kompakt beachparty: Brukar vara på samma ställe som de andra strandfesterna. I år ska den visst hållas i samarbete med C/O Pop Köln.
Chiringuito Mochima: Summer Of Loving It beachparty (4/4):Switch + Alex Smoke + Andy Cato mfl
Fellini:Innervisions & Sonar Kollektiv:Jazzanova + Ame mfl


Vi ses där.

Andreas Wendén







måndag, maj 22, 2006

Söndagsdans


På grund av fysisk och psykisk obalans hade jag egentligen bestämt mig för att inte gå ut min sista helg i Berlin. Men så fick jag ett SMS klockan 16:30 på söndagen av min vän Simon i Gui.tar:

”Where are you? We are in for ages… Anyway if you come you are on the guestlist”

En timme senare stod jag på Panoramabar bland Wolfgang Tillmans fotografier och dansade till ett oannonserat (nåja) dj-set från Carl Craig. Bredvid mig stod de vanliga svettiga och muskulösa männen med bar överkropp. Varför måste det vara fotoförbud? Efter Craig var det Ricardo Villalobos tur och allt avslutades med Rhythm & Sound och Tikiman.

Det blev visst utgång trots allt och självklart kändes allt mycket bättre efteråt.

Andreas Nilsson

torsdag, maj 18, 2006

Hästkista





När jag ska skriva ordet "gästlista" på min mobil så ger den som förslag ordet "hästkista". Vad är det för något? Finns det ordet ens med SAOL? Ordet hästkista känns som hämtat ur Utvandrarna av Wilhelm Moberg. Tänk er Max Von Sydow till Liv Ullman: "Kristina lilla vi ska alltid va av de goaste vänner. Var är nu våran hästkista full med astrakanäpplen ifrån gamla Sweden?" Gammaldags.

/Andreas Wendén

onsdag, maj 17, 2006

Philip Sherburne



Jag har insett att bloggar finns till för människor som sitter framför en dator på jobbet hela dagen och har lite småtråkigt, som tex jag. En blogg som är intressant att läsa, om man är intresserad elektronisk musik och vill fördriva tiden, är Philip Sherburnes. Amerikanen Sherburne jobbar som journalist på bla musiktidningen XLR8R. På senare tid har dock bloggen inte uppdaterats så ofta, vilket verkar ha att göra med att Philip har flyttat till Barcelona där det kan ta tid att få fixat Dansband aka Bredband.

/Andreas Wendén

tisdag, maj 16, 2006

Sommarminnen




Sommaren 2005, Barfuss-kollektivet anordnade strandfest vid Ihlandsee i utkanten av Berlin. Den enda låt jag minns är Pass This On så som M.A.N.D.Y. tycker att den ska låta. Snart är det sommar igen…

Andreas Nilsson

lördag, maj 13, 2006

Give trance a chance


Minilogue/Son Kite live på KB igår. Man kan skulle kunna säga att Minilogue är akademikertrance medans Son Kite är arbetartrance. Hursomhelst var det bra.

torsdag, maj 11, 2006

Sommarmorgontechno

Andra har redan skrivit om de här låtarna men de är värda att nämna även här. Minilogue från Malmö har gjort den underbaraste sommartechnon man kan tänka sig i och med deras The Leopard EP som släpps på Traum nästa månad. Det är två långa och mjuka låtar som gör att man vill stå och dansa i daggvått gräs en tidig morgon. De ligger och väntar in i det sista, det blir aldrig tråkigt, det är istället längtan efter det där obeskrivliga. B-sidans ”Seconds” är bäst, handklapp och bas efter 3:35, och Traum övertygar mig mer och mer.

Andreas Nilsson

måndag, maj 08, 2006

Sónar 2006


Nu är programmet till Sónar-festivalen i Barcelona mer eller mindre spikat och om jag ska vara helt ärlig så känns det lite sådär. De flesta musikfestivaler kan komma undan med halvtrista bokningar (The Strokes någon?) men just när det gäller Sonar så har man alltid höga förväntningar. Detta eftersom Sónar alltid legat så långt före alla andra festivaler. Det var tex här som Miss Kittin och The Hacker, år 2000, genomförde en legendarisk spelning där Kittin ,för första gången, var iförd sin berömda sjuksköterskedräkt. Det var på Sónar som Soft Pink Truth juckade bakom sin laptop i förd skjorta, slips och kallingar samtidigt som det visades gayporrtrailers på stora videoskärmar bakom honom. Det är här man sett showcases för skivbolag såsom Domino, Get Physical, GOMMA osv. Det var också på Sónar som jag först hörde Rex The Dog & Alter Egos "Rocker" ute.

Årets line-up innehåller få riktigt intressanta grejer på dagschemat. Där är en del grejer man vill se såsom tex Tunng och Liars men annars är det mest massa electronicagrejer som jag ärligt kan säga att jag inte känner till. Detta kan iof sig vara intressant då man kanske upptäcker nya intressanta grejer.

På kvällarna flyttar festivalen ut till några riktigt stora hangarer en bit utanför stadskärnan och förvandlas till ett, om man nu får använda det uttrycket, megarejv. Jag måste erkänna att det är en rätt cool känsla att dansa med typ 40 000 andra personer, de flesta höga som hus. En rolig sak med line-upen för kvällarna är att man redan på förhand kan säga en del av de som kommer att dja, det slår aldrig fel. Och visst, i år spelar som vanligt Miss Kittin, Villalobos & Hawtin, Laurent Garnier och Jeff Mills. Det är väl egentligen inget fel i det. Det är ju ändå ett visst tecken på kvalité att ha de namnen som återkommande bokningar men då ska det vägas upp av de övriga bokningarna, och det gör man bara delvis i år.

Först trodde jag att Sweet Fred hade varit framme och bokat då bodde Diplo, A-Track, Disco D, Kenny Dope och Ugly Duckling kommer att spela sista kvällen. Party med andra ord. Man har också valt att boka discolegenderna Chic. Här tycker jag att sónar är lite ute och cyklar. Om man ska boka discogrejer så borde man väl istället boka typ någon sådan som Lindström? De mer intressanta kvällsbokningarna tycker jag är Mfa, Modeselektor, Hot Chip och Audion. Jag tycker också att Dj Shadow presents Hyphy movement med Keak da sneak, Turf Talk and Nump låter intressant. Synd bara att inte E-40 är med.Nej jag saknar en del bokningar. Varför spelar inte Einmusik? The Knife? Knivarna hade verkligen passat, det vet alla de som har sett dem live. Eller varför inte Daft Punk? De kommer ju att spela på en festival i Barcelona några veckor efter Sónar.

Nej, i år känns det som man kommer att hänga på alla klubbar i stan istället. De brukar ha helt galna bokningar. Förra året spelade tex Tiga, James Holden, Tiefschwarz, Richard X, Nathan Fake, och Gucci Soundsystem The Loft under en kväll! Många skivbolag brukar också ha fester på olika klubbar i stan. Förra året hade bla Bear Entertainment, Soundslike, Sender, Areal och Gigolo partaj. Man bör inte missa KompaktkvällenNitsa, var dock beredd på att där är galet varmt! BPitch-Controls strandfest är en annan sån där fest man bör gå på. I år verkar det som att det på torsdagen kommer att vara en svenskfest på Nitsa. Enligt ryktet ska Tomas Andersson, Coolof, John & Jesper Dahlbäck, Steve Angello och Erik Prydz spela. Människorna på Grodan Cocktail i Sthlm ska visst ligga bakom partajet. Det är så bokat.

Nåja, tro nu inte att jag dissar Sónar. Det är fortfarande en riktigt schysst festival, inte minst pga den är i Barcelona.

Ses där.

/Andreas Wendén

tisdag, maj 02, 2006

Slices " The Electronic Music Magazine"


Ibland när man handlar vinylskivor i någon cool skivaffär i Berlin får man DVD-magazinet Slices nedstoppat i skivkassen. För alla oss som inte bor i Tyskland är det sedan ett tag tillbaka även möjligt att prenumerera på tidningen. Om man pungar ut med 24 eurodollars så får man de resterande tre numren för 2006 hemskickat till sig.

Papperstidningar är så 1900-tal!

//Andreas Wendén

Reggaetechno


Alla hittills nio remixer på Rhythm & Sounds See Mi Yah-rytm har varit bra, ibland fantastiska. Lite oväntat är det den senaste Sleeparchive-mixen på Dem Never Know som jag finner bäst. Oväntat då Sleeparchive inte alltid övertygat mig på samma sätt som han verkar ha övertygat många andra. Hans version av Dem Never Know går dock från att vara skärande men avslappnad till att bli lysande dubtechno. Låten är i mitt tycke något av det bästa från Sleeparchive. Rhythm & Sound har valt remixproducenter med perfekt känsla och enligt Hardwax är minst en 12” till på väg. Men de var lite hemlighetsfulla när jag senast frågade.

Andreas Nilsson