torsdag, september 14, 2006

Different-Sthlm

Har spenderat den senaste veckan i Sthlm. Det har varit trevligt. Kompisar kommer säkert undra vad jag gjort där. Så i stället för att berätta så tänker jag hänvisa dem till den här lilla bloggen. Ber om ursäkt för att jag namedroppar som Viggo Cavling på en bra dag.

Som sagt jag har varit i Sthlm för gå en liten kurs med mitt kneg. Jag tänker inte säga var jag knegar men jag kan säga så mycket att det är samma organisation som Mr Suitcase sade upp sig ifrån förra veckan. Ena halvan av Nicolas Makelberge var också på den här kursen. Vi är alltså ivartfall några musikintresserade där.

När jag kom upp på fredagkväll så lämnade jag av mina grejer hos Lisa. Efter att ha pratat lite politik så drog vi till Svenska MusikklubbenDebaser Medis för att kolla på Ada. Suburban Kids With Biblical Names (Subban for short) samt Hässleholm spelade innan Ada. Såg bara sista låten med Subban men en bekant till Lisa spelade ukelele med bandet så det var ju skoj. Sedan var det Hässleholms tur. Eftersom jag är ifrån Hässleholmstrakterna, Vinslöv för att vara exakt,tyckte jag det var lite roligt att se det här allstar-bandet från Göinge-hooden.Jag har dock alltid tyckt att det är lite konstigt att snacka om Hässleholm i sammanhanget. Alla från hooden vet ju att de flesta sk Hässleholms-electronicartisterna kommer ifrån Bjärnum! Deras konsert började ganska bra men efter ett tag blev det lite enahanda.Folie var dock lika överförfriskat glad som vanligt på scen.Efter ett tag hoppade massa folk upp på scen och dansade vilket iof inte gjorde så mycket.I pausen snackade vi med Lång-Kalle. Har aldrig träffat honom innan men nu fattar jag varifrån namnet kommer ifrån. Eftersom vi varit konkurrenter om klubbpubliken hade jag lust att fråga honom varför han körde klubb i Malme under sommaren. Sedan började Ada spela och det var super. Hennes techno är sådär varm som all modern bra techno är. Jag vet inte vad det beror på. Kanske använder de någon speciell kompressor? Även under Adas konsert hoppade folk upp på scen och då kändes det sådär. Om jag vill se svennebananer dansa uppe på en scen kan jag dra till KB på en lördagkväll. Tyckte faktiskt synd om Ada. Vad jag har hört så ska hon vara väldigt blyg. Jag tror helt enkelt inte att hon tyckte det var så roligt att ha massa folk hoppandes omkring sig.


Ja, jag vet att jag fotar som en kratta.

Lördagen spenderades under dagen på söder. Käkade brunch på samma ställe som Fredrik Virtanen. Han hade på sig en kamomönstrad kavaj, en svart ziphood samt designade jeans. Såg inte så hippt ut.
Kvällen började med en inflyttningsfest ute i Midsommarkransen. Lägenheten var inte så stor men den hade ändå kostat en mille. Efter ett tag åkte vi in till Stureplan och Grodan för att tanza till Oliver Huntemann. Vi passade dock på att sticka inom Toolis kontor på Östermalm för dricka lite. E-type hade visst bott i samma hus men flyttat därifrån eftersom han var höjdrädd, han hade bott längst upp. Väl på Grodan sprang jag på Calle Dernulf och Tomas Andersson som också ville lyssna på lite Gigolo-techno. Huntemann var ok. Tror dock att om man slår upp "högt hårfäste" så är Huntemann där på bild. Träffade även Petter på dansgolvet. Försökte övertala honom att spela vår fest den 14 oktober. Återkommer om det.


Huntemann och vad jag tror är John Dahlbäcks flickvän.


100 spänn

På söndagen hängde jag vid Hornstull med en gammal kompis som flyttat till Stockholm efter att ha bott i Berlin i 6 år. Hans flickvän har visst fått jobb som designer på Minimarket. Med tanke på att hon utbildat till modedesigner för Vivienne Westwood i Berlin så bör hon kunna sin sak. Vi gick en en bit längs vattnet och hamnade till slut på det däringa reggaefiket känt från sj-reklamen. Reggae är visst lite exotiskt uppe i Sthlm vilket känns konstigt för en Malmebo. I Malme kan man ju i princip lyssna på reggae ute 24/7.

Under måndagen flyttade jag till hotellet vid Hötorget där jag skulle bo resten av veckan. Utsikten från hotellrummet påminde rätt mycket om den från min lägenhet på Möllan. Dvs vy över en massa galna försäljare som försöker lura på en gammal fallfrukt.



Senare på dagen träffade jag en kompis som skulle hämta valsedlar för FI som hon skulle dela ut i Hässelby. Det verkar dock som att de har problem att få fram tillräckligt med valsedlar så kanske vissa vallokaler blir utan. Vid valstugan höll Gudrun Schyman torgmöte. Märkte att hon hade flera livvakter runtomkring sig. Antar att SÄPO har lärt sig något av Anna Lindh-hemskheten.

På tisdagen hände inget speciellt. Gick lite i olika klädaffärer och konstaterade att svart verkar vara modefärgen till vintern. Hmm, det är det väl varje år?

Onsdagkvällen avverkades på Petsoundsbar. Käkade en röding (fisken alltså) som var rätt god och drack sedan lite öl med kompisar. Örjan Andersson hängde oxå där och såg lite blasé ut. Tänkte ställe honom till svars för Cheap Monday men avstod. På vägen till tunnelbanan sprang jag på Felix Rådberg. Det går visst att springa på folk i Sthlm oxå.

På torsdagen flög jag hem. Fan va jag avskyr att flyga.

Jaha och nu är jag hemma i Malme igen. Hippt va?

/

Byråkrat 3000

2 Comments:

Blogger Tooli said...

Wow, vilken resa =) Det var trevligt, kom tillbaka snart.

10:44 fm  
Anonymous Anonym said...

Du har en säregen fotostil må jag säga.....vackra suddiga bilder, gärna med fukt på linsen. hehe

12:33 em  

Skicka en kommentar

<< Home