tisdag, juli 25, 2006

Petter


Foto: www.noll8.nu

Igår släppte Petter Nordkvist sin andra tolva på skivbolaget Border Community. Titelspårets, "Some Polyphony", blandning av naturtechno och mer riffbaserad dylik kan nog komma att tilltala många.

Jag träffade Petter den 15 april förra året på klubben Nitsa i Barcelona när han för första gången skulle uppträda live. Följande samtal publicerades första gången i tidningen Brus nr 3/05.

Du flyttade till Berlin i måndags. Varför gjorde du det egentligen?

-Tja, det är ju lättare att få tag på en lägenhet där än i Stockholm. I och för sig får jag nog inte bo kvar i den lägenheten jag flyttat till men det gör inte så mycket för jag vill hellre bo i Prenzlauer Berg än i Tiergarten.

Petter Nordkvist är en tjugoettåring från Stockholm som gett ut skivor på bland annat just Border Community. Hans musik spelas av alla från Trevor Jackson till The Hacker och hans låtar finns även med på flertalet mixskivor. För tillfället spelar han regelbundet på klubbar och fester över hela Europa.

-Jag började göra musik på högstadiet. Då satt jag mest och blajjade med Rebirth och gjorde om andras låtar. Efter ett tag började jag lyssna på svensk techno som Adam Beyer och blev mer intresserad av göra egen musik.

Hur kom du i kontakt med James Holden och Border Community?
-Jag hängde mycket på forumet på Silver Planets hemsida. Ett skivbolag som James var involverat i. För övrigt ett bolag som som blåste honom på mycket pengar. Efter ett tag blev vi ett litet gäng som samlades på forumet. James lovade att när han startat upp Border Community skulle jag få ge ut musik där.

Du har även startat upp ett eget skivbolag, Pickadoll?

-Det är jag och John Dahlbäck som dragit igång Pickadoll. Vi kommer eventuellt skriva kontrakt med ett tyskt managementbolag. Vi får se hur det går, jsut nu är vi lite tveksamma.

Vad är Thunderpants?

-Det är ett band jag och en polare har tillsammans. Jag tror man kan kalla musiken vi spelar för elektroblues.

Du djar även en del?

-Jag försöker inte spela ute för ofta för att inte tappa intresset. Jag brukar spela varannan helg ungefär. När jag djar försöker jag blanda olika stilar. Jag tycker det är trist med bara en typ av dansmusik under en kväll. Ett favoritbolag är Pigna som brukar ge ut schyssta grejer.

Efter att den här intervjun publicerades har Petter spelat live ett antal gånger över hela Europa. Han flyttade till Prenzlauer Berg, förmodligen den stadsdel i Berlin, och där med även världen, som har flest technoproducenter per kvm. Petter bor idag återigen i Stockholm. Skivbolaget Pickadoll drivs numera av John Dahlbäck. Bland de första släppen på Pickadoll var Thunderpants med låten "Pickadoll"

/Adde 3000

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

grym läsning! tackar för intervjun :)

4:23 em  
Anonymous Anonym said...

Keep up the good work fluoxetine 10 mg tablet Experiences prozac Comparison of lexapro and celexa Porsche spyder 550 replicas

10:58 em  

Skicka en kommentar

<< Home