fredag, mars 09, 2007

Detroit på tyska


Flera av mina tyska bekanta med insyn i technoscenen skakar av sig frågan. Ingen vill eller kan svara på vem som döljer sig bakom den röda masken. Trots flera slutsålda singlar det senaste året vet få vem Redshape egentligen är. Men med stor säkerhet rör det sig om en man i 30-årsåldern som är bosatt i Berlin. Det kan med andra ord vara vilken technoproducent som helst idag. Fast kanske spelar det mindre roll. Musiken har visat sig räcka långt utan ansikte.

- Redshape är en idé som endast fungerar när ingen knyter an till ett personnamn, säger Redshape. Det handlar inte om att vara viktig, det är projektet i sig självt som är viktigt. Redshape kan inte vara en människa.

Det är ett klassiskt ställningstagande inom traditionell elektronisk musik: musiken är det primära, människorna bakom det sekundära. Kraftwerk är ett välkänt exempel, det technomilitanta Detroitkollektivet Underground Resistance ett annat.

- Redshape handlar om ärlighet. Jag försöker formulera min syn på den elektroniska musiken de senaste 15 åren. Mitt mål är att finna milstolparna och utveckla dessa och föra dem in i 2000-talet.

Redshapes musik är funkigt svettig och maskinellt elektronisk. Den visar på en nostalgiskt sci-fi-fascination, samtidigt som man hör att den är producerad idag. Just Detroit har spelat en stor roll för Redshapes apparatfunk.

90-talets stilbildande techno från den nergångna bilfabriksstaden är ofta hård och rå, ibland får man näsblod. 2006 började det talas om neo-Detroit, europeisk Detroit-techno från framför allt Tyskland och Holland, och Redshape fick stå som en av frontfigurerna. Men musiken skiljer sig inte nämnvärt från den från ursprungslandet. Den är möjligen en aning renare i produktionen, lite mjukare, inte lika mycket grus i ljudbilden.

- Detroit är ett av de bästa exemplen på hur människor kan reagera på globala förändringar på ett kreativt sätt, säger Redshape. Relationen mellan Tyskland och Detroit har alltid varit stark. Det har handlat om ett kreativt utbyte, en dialog som kretsar kring det alltjämt spännande, som kallas techno. För mig är all Detroit-klingande techno, var den än produceras, Detroit-techno.

Redshape spelar lördag 10/3 på Kontra-Musik

Texten tidigare publicerad i Sydsvenskan/Dygnet Runt

Andreas Nilsson