Nedladdning-lite pretentiös juridisk smörja
För typ ett år sedan tog jag min juristexamen på Juridicum i Lund. Mitt examensarbete ( Om ni inte pallar läsa uppsatsen så är det ok det gör inte jag heller och nej man behöver inte tillhöra öfvre medelklassen för att plugga juridik) behandlade det faktum att det förra året i EU gick igenom ett nytt sk enforcementdirektiv på immaterialrättsområdet som reglerar vilka lagliga verktyg en rättighetsinnehavare har för att få stopp på ett intrång i sin immaterialrätt och om detta är rätt eller fel.
Enforcementdirektivet påstås ha skyndats igenom (det tog bara några år från förslag till färdigt direktiv, vilket i EU-sammanhang måste anses vara i ljusets hastighet) av den franska politikern Janelly Fourtour. Det som är intressant är att det sägs att Janelly Fourtours make är ledare för världens största mediaföretag, Vivendi Universal, vilket skulle kunna tyda på att hon har vissa personliga intressen av att reglerna skall bli tuffare på området. En åsikt som ofta också fördes fram i diskussionen om direktivet var att det var ett US Digital Millenium Copyrigt Act (det i USA ökända US DMCA) på steroider. US DMCA är onekligen en av de mer omtvistade lagändringarna i USA på senare år då den ger upphovsrättsinnehavre kraftigt utökade möjligheter att få stopp på intrång. När nu polisen i förra veckan försökte stänga ner Pirate Bay så var det förmodligen med hjälp av det här nya europeiska enforcementdirektiv.
En anledning till att Sverige, och resten världen, fick en modern upphovsrättslagstiftning i början av 1900-talet var att grammofonen slog igenom. Vad som hände var att skivbolagen helt enkelt snodde låtar av artister och kompositörer och spelade in dem utan att ge artisterna ett öre betalt. Lagstiftarna hoppades att en modern upphovsrätt skulle ge artister och kompositörer ett skydd emot intrång men också en möjlighet att överleva på sitt skapande. Nu har väl iof sig upphovsrätten alltmer förändrats till att skydda just de som man delvis vill skydda emot, dvs skivbolagen, och detta oftast på artisternas bekostnad.
Nu kan man tycka vad man vill om nedladdning (har väl lika mycket dubbelmoral som alla andra) men jag tycker dock att man bör tänka på att allting inte är svart eller vitt. Det finns starka ekonomiska intressen på båda sidorna av upphovsrättstängslet. På ena sidan film och musikindustrin, på andra sidan bla tillverkare av Mp3-spelare och internetleverantörer.
De enda som förmodligen i slutändan förlorar på det hela är artisterna.
Andreas Wendén
3 Comments:
Word ! ps. andra helgen i augusti är lugn ds.
Hi! Just want to say what a nice site. Bye, see you soon.
»
Your are Excellent. And so is your site! Keep up the good work. Bookmarked.
»
Skicka en kommentar
<< Home