söndag, november 11, 2007

Bug


Tänkte börja det här inlägget med att påpeka att jag förra året sökte ett jobb på Beatport, att jag har samma amibivalenta inställning till nedladdning som alla andra samt att jag tycker att internet, också som alla andra, har revolutionerat & demokratiserat musikvärlden på många sätt, både bra och dåliga

Med det sagt. Igår stannade jag hemma på kvällen och kollade på senaste nr av Slices. Förutom en bra intervju med Shinedoe, heja henne!, samt ett inslag som kändes som en lång reklamspot för Fabric var där en intervju med Steve Bug. Steve Bug är en av de mer kända tyska djarna och grundaren till bla skivbolaget Poker Flat. Intervjun var lite sådär skojfrisk som intervjuerna på Slices ibland kan vara, tyskarna har visst humor men ganska corny sådan, men ändå lite intressant. Bla diskuterade Bug vilken roll en dj bör ha. För honom handlade om att underhålla publiken genom att se känna på vad publiken vill ha och inte låsa upp sig alltför mycket i ett förövat "djset".

Det jag tyckte var mest fascinerande var sättet som han spelar och införskaffar musik. Bug hade tidigt börjat använda utrustning såsom Traktor Scratch och Serato. Lite för att kunna mixa bättre men även ha ett större utbud med låtar med sig. Dock köper han aldrig några mp3:or! I Slices berättar han hur han ett par gånger i veckan går ner till sin favoritskivaffär och köper nya vinylskivor. När han sedan kommer hem spelar han in låten via sin studiomixer in i datorn, allt för att få det bästa ljudet, något analt men iallfall. Sedan stoppar han in vinylskivan osorterad i sin stora samling. Anledningen till detta något omständiga sätt var bla att han gillade den mänskliga kontakten i skivaffären, dvs att kunna prata med en person och få lite tips. Ah! Detta är intressant. Nu kan man först inflika att en skivaffär som säljer dansmusik, precis djkulturen överhuvudtaget, är en ganska jobbigt grabbig grej. Att som tjej komma in i denna värld är nog både svårt och förknippat med hel del förnedring, men iof varför skulle djkulturen skilja sig från resten av samhället. Internet har nog faktiskt inneburit att fler tjejer vågat sig in i denna värld utan grabbigheten.

Men om man bortser från detta så är det intressant det här med mänsklig kontakt och skivaffärer. Det är ändå något särskilt med att stå i en bra skivaffär och bläddra bland skivor för att sedan ha möjligheten att lyssna på hela låten istället för max en och en halv minuter långa ljudklipp. Nu finns det ju inte så många fysiska skivaffärer kvar, bla pga att de har svårt tävla mot affärer som säljer vinyl via internet eller Beatport & Itunes. Men de som finns kvar bör man nog gå in och sponsra då och då. Nu kan man såklart invända att musikbloggar,diverse communitys och de rekommendationer som dyker upp när man beställt en skiva hos någon näthandlare att de som köpt den låten även köpt den här låten osv, är det nya sättet att tipsa och uptäcka ny musik. Det är sant. Här tror jag att man brukar pratat om internets collective intelligens eller något. Dvs genom filter, sökmotorer försäljningtips och odylikt blir vi tipsade om saker Men ibland undrar jag om inte detta kan leda till en viss likriktning ändå? Men det får de svara på som vet mer om detta.

/Adde

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

bra inlägg! Filter är en nödvändighet i dagens klimat men visst leder till en likriktning och med det har vi anpassat tekniken till den mänskliga naturen

7:02 fm  
Anonymous Anonym said...

Det finns väl filter överallt? Från radioprogrammen som anpassar sig efter lyssnarskaran till klubbarna som bokar in artister som sålt mycket av sina senaste 12" och är i ropet.

1:16 em  

Skicka en kommentar

<< Home